Strategie
Cu scopul de a se menține și a progresa, universitățile trebuie să adopte o deschidere internațională, integrând aspecte globale, internaționale și interculturale în toate activitățile lor, de la management și dezvoltare instituțională, până la predare și cercetare. În acest context, este crucial ca instituțiile de învățământ superior să formuleze strategii adecvate cu scopul de a-și întări prezența internațională și de a se adapta schimbărilor globale. Internaționalizarea învățământului superior devine esențială, dat fiind că legăturile dintre cercetare, cunoașterea academică și globalizarea economică și tehnologică sunt tot mai strânse. Calitatea educației superioare este strâns legată de capacitatea universităților de a accesa și adopta rapid noile progrese din diverse domenii ale cunoașterii.
Desigur, în context european și al numeroaselor crize globale (tendințe demografice, încălzire globală, degradarea mediului), învățământul superior riscă să își piardă poziția de centru al creării cunoștințelor, ceea ce face cu atât mai importantă internaționalizarea domeniului astfel încât să asigure atragerea de talente cu un nivel de educație și formare de top[1].
Astfel, strategiile de internaționalizare trebuie elaborate într-un mod care să garanteze accesul tuturor participanților la procesul educațional la resursele necesare pentru atingerea unor obiective cheie: îmbunătățirea competențelor, abilităților și cunoștințelor atât în domeniul de specialitate, cât și în competențele transversale, lingvistice și interculturale, pregătind absolvenți capabili să se integreze și să fie competitivi pe piața muncii, atât la nivel național, cât și internațional; dezvoltarea unei perspective internaționale și interculturale, menite să stimuleze toleranța și comportamentele adaptative, pentru o mai mare flexibilitate profesională și socială; creșterea calității proceselor educaționale prin partajarea de bune practici în predare și învățare; adaptarea metodelor de predare la evoluțiile globale.
Strategiile de internaționalizare a educației superioare trebuie să fie parte integrantă din toate procesele instituționale, vizând toate aspectele critice pentru a garanta un învățământ de calitate: reformarea și globalizarea curriculumului, studierea limbilor străine, actualizarea metodelor de predare și învățare, îmbunătățirea și internaționalizarea serviciilor de suport, precum și oferirea de servicii destinate creșterii angajabilității absolvenților.
Transformarea Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia într-o universitate internațională este tot mai aproape de a deveni un obiectiv îndeplinit, în urma atingerii indicatorilor de performanță stabilite în cadrul strategic 2020-2024. În acest timp, UAB a devenit parte a consorțiului EU.ACE – European University for Academic Continuig Education, alături de University for Continuig Education Krems (Austria) ca instituție coordonatoare, Conservatoire National des Arts et Métiers (Franța), Ulm University (Germania), Andrassy University (Ungaria), Universitá Cattolica del Sacre Cuore, (Italia), CEU San Pablo University (Spania), Turku University of Applied Sciences (Finlanda), University of Applied Scineces Utrecht (Olanda) și parteneri asociați în cadrul consorțiului Lucerne University of Applied Sciences and Arts (Elveția) și Zenica University (Bosnia și Herțegovina). Consorțiul, în prezent, aduce alături 152000 de studenți și aproximativ 24000 de profesori, cercetători și personal academic auxiliar. Resursele materiale, inclusiv laboratoarele de ultimă generație, parteneriatele publice și private, sprijinul a peste 51 de organizații, instituții publice, companii, asociații profesionale și ne-guvernamentale vor garanta îndeplinirea menirii fundamentale a Universităților noastre: absolvenți capabili să se integreze cu succes pe piața forței de muncă oriunde în lume, cu deprinderi, abilități și competențe profesionale, interculturale și lingvistice în acord cu principiile și valorile fundamentale ale societăților europene pe care, cu onoare, le împărtășim.
Consorțiul EU.ACE a fost conceput să revoluționeze învățământul superior european, mai ales în ceea ce privește garantarea accesului fiecărui cetățean european la educație prin promovarea micro-credențialelor, a programelor de studii de scurtă durată, certificărilor academice pentru programe profesionale, crearea de programe educaționale concepute alături de actorii din piața forței de muncă (Mercedes, Bosch, Banca Comercială Română, Centrul pentru promovarea educației permanente, Consiliul Județean Alba – parteneri asociați, având și susținerea Ministerelor Educației din România, Austria și Franța), fiind șansa noastră de a atinge obiectivele Agendei Sociale Europene, inclusiv în ceea ce privește atingerea procentului de 60% dintre adulții europeni care să parcurgă cel puțin un program de învățare până în 2030.
La nivel instituțional, UAB urmărește să adopte politici care adresează nevoia atingerii mai multor obiective cheie: îmbunătățirea calității educației (integrarea celor mai bune practici internaționale și accesul la resurse educaționale globale pentru a crește standardele educaționale), dezvoltarea competențelor interculturale și profesionale (formarea abilităților lingvistice, interculturale și profesionale ale studenților și cadrelor didactice, pentru a-i pregăti să funcționeze într-un mediu globalizat), promovarea colaborărilor internaționale în cercetare (facilitarea parteneriatele internaționale între instituții academice din diferite țări și se încurajează schimbul de cunoștințe, idei și tehnologii inovatoare), extinderea rețelelor academice (stabilirea și întărirea relațiilor cu alte universități, organizații de cercetare și companii pentru a sprijini mobilitatea și accesul la oportunități educaționale și profesionale), îmbunătățirea vizibilității și reputației instituției (sporirea profilului internațional al instituției pentru a atrage studenți și cadre didactice de calitate și pentru a crește competitivitatea în educația internațională), accesul la fonduri internaționale și resurse (obținerea de fonduri internaționale pentru proiecte de cercetare și dezvoltare și se atrag resurse financiare și materiale din diverse surse globale), promovarea diversității culturale și incluziunii (încurajarea diversității culturală și incluziunii în campusuri prin atragerea unui corp studențesc și academic internațional variat), susținerea inovării și adaptabilității: Se stimulează schimbul de idei noi și adaptarea la schimbările rapide din domeniul educațional și tehnologic).
[1] Concluziile Consiliului privind o strategie europeană de capacitare a instituțiilor de învățământ superior pentru viitorul Europei 2022/C 167/03/9.
Strategia de internaționalizare a UAB 2025-2029